Postări populare

joi, 26 mai 2016

Simbolismul în literatura română şi în literatura universală - Anghel Cristina


Curentul simbolist, afirmat la sfârşitul secolului al XIX-lea, reprezintă o reacţie atât faţă de impasibilitatea parnasianismului, cât şi faţă de obiectivismul naturalist. În concepţia simboliştilor, cele două curente precedente nu pot surprinde decât o realitate superficială, o lume a aparenţelor. Doar experienţa subiectivă ne pune în contact cu realitatea adevărată, cu viaţa interioară. Simbolismul este o mişcare literară modernă, prima şi cea mai importantă în cadrul curentului numit modernism. Precursorul simboliştilor este considerat francezul Charles Baudelaire, care încalcă principiile estetice ale epocii când conferă un alt scop artei: explorarea părţii ascunse a lumii, dezvăluirea impalpabilului, depăşirea aparenţelor şi sondarea adâncimilor universului. Poetul caută o “estetică a profunzimilor”.
Începuturile simbolismului românesc coincid cu cele ale simbolismului francez, generaţia nouă arătându-se receptivă faţă de efervescenţa mediilor artistice pariziene. O nouă conştiinţă a condiţiei artei şi a artistului apare la poeţi români care studiază la Paris sau care călătoresc în Franţa (Ion Minulescu, Dimitrie Anghel). Alexandru Macedonski deschide drumul, editând la Bucureşti revista “Literatorul”, în care îşi publică atât articole teoretice, cât şi creaţii experimentale (prima poezie în vers liber din literatura română).
Un reprezentant de seamă al curentului din România este George Bacovia, care pune accent pe sinteza temelor şi a motivelor, ilustrând simbolismul la un nivel artistic superior. Poezia bacoviană se concretizează prin motive specifice, precum plumbul, ploaia, agonia şi golul spaţial, gol care se reăseşte şi în poezia lui Baudelaire. Acest motiv apare cu mare frecvenţă în universul poetic al acestuia şi sugerează stări de disperare, de alienare şi de cădere în absurd. Coordonatele fundamentale ale viziunii lui Baudelaire sunt adâncul, oceanul, marea, elemente din câmpul semantic al apei pe care îl explorează şi Bacovia.
George Bacovia a fost un poet autentic şi original, cu o viziune nouă, impunându-se în cadrul simbolismului românesc. Criticul literar George Călinescu afirma că “Simbolismul poetului este din tradiţia sumbră a baudelaireanismului, care a cântat ploaia insinuantă, rece, provincia, urâtul funebru, monotonia burgheză, tristeţea autumnală”.

4 comentarii:

  1. Sunt de acord cu cele afirmate de Cristina deoarece prin simbolism poezia romaneasca s-a innoit artistic,si-a imbogatit considerabil mijloacele de expresie,instrumentele prozodice,largindu-si tematica indeosebi prin orientarea spre lumea orasului.Simbolistii vor plasa în lumea de obiecte si fenomene starea de inefabil,de taina,care nu poate fi descrisa si expusa,ci numai sugerata,astfel arta simbolista se apropie atât de mult de muzica.Au pledat pentru muzica Verlaine-"muzica înainte de toate",Mallarme-face distinctie între valoarea muzicala si cea notional-poetica a cuvintelor,Macedonski,pentru care "arta versurilor este arta muzicii".Cuvintele capata nuante subtile,ele devin muzica.Câteva poezii simboliste au fost puse pe note-""Note de primavara"a lui George Bacovia.
    ,,Prin simbolism poezia noastra se modernizează , devine contemporană cu peisajul liric occidental , capătă o altă fizionomie. (…)simbolismul, in fundamentul său,reprezintă mai presus de orice o poezie de cunoaştere prin intermediul metaforei, al simbolurilor si, mai ales , al emoţiilor subtile : olfactive si muzicale, ca şi instrumente genuine, spontane, de intuire şi descifrare a esenţelor universului”. Bote Lidia

    RăspundețiȘtergere
  2. În plus față de ce ați comentat voi, aș vrea să menționez că termenul de simbolism a fost pentru prima dată utilizat de poetul Jean Moréas, care în 1886 a publicat un celebru articol-manifest, "Le symbolisme", dând astfel un nume curentului literar. Dar, deși Moréas a dat startul acestei mișcări literare, părintele literar al simbolismului este considerat Charles Baudelaire, care a concentrat în poemul său "Corespondențe" trăsăturile principale ale curentului: dezvăluirea corespondențelor între universul exterior și lumea sentimentelor, a analogiilor între elemente, a sinesteziilor.
    Primul reprezentant al simbolismului din literatura română a fost Alexandru Macedonski, supranumit “poetul rondelurilor”, care s-a inspirat din literatura franceză. Acesta a jucat rolul pe care l-au avut și Moréas și Baudelaire, fiind un “deschizător de drumuri”.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cu toate că nu sunt un împătimit al poeziei sau un adept al simbolismului, recunosc într-o anumită măsură că acest curent literar, îmbinat cu această formă de artă, are capacitatea de-a stimula pozitiv latura artistică a cititorului.
    Înainte de a susține argumentul favorabil simbolismului , voi menționa și aspectele cu care nu am căzut de acord în privința superiorității acestui curent literar raportat la altele, atât în proză, cât și în poezie.
    Unicul motiv pentru care simbolismul nu este o metodă sufficient de bună pentru a elabora o creație artistică este însăși adaptabilitatea lipsită de profunzime la majoritatea creațiilor, pe care mulți o consideră profundă. Mai concret, în proză, orice informație banală pe care naratorul o menționează în repeziciune poate căpăta o valoare simbolică. Practic, un pahar cu apă de pe noptiera unui oarecare protagonist poate semnifica un abis existențial al acestuia. Astfel, orice creație literară poate căpăta un caracter simbolic neintenționat de către autor, iar cititorului i se poate altera percepția asupra mesajului adevărat al unei anumite opere. Tot ceea ce lasă în urmă această asemănare absurdă este însăși aprecierea falsă a spiritului nostru de observație literară. Pot să citesc două rânduri despre un copac în cădere și să mi se pară că am remarcat sensul existenței pământene, urmând mai apoi să mă consider un mare gânditor. Foarte nociv pentru ceea ce înseamnă literatură.
    În cuvintele lui Ernest Hemingway, pus în fața posibilității existenței caracterului simbolic atribuit de către cititori și critici creației sale premiate “Bătrânul și marea”: “Nu există niciun fel de simbolism. Marea este mare. Bătrânul este un bătrân. Copilul este un copil și peștele e pește. Rechinii sunt rechini, nu mai buni, nu mai răi.”
    În privința simbolismului în poezie, adaug o notă personală: este mult prea mohorît. Sigur, asta nu îi scade din valoarea obiectivă pe care și-a cultivat-o în literatură, ci pur și simplu nu rezonează cu o convingere fundamentală proprie.
    În favoarea calității simbolismului în poezie, voi exemplifica valoarea lui printr-o creație remarcabilă a lui Charles Baudelaire. Creațiea se numește “Albatrosul” și surprinde condiția a artistului într-o lume cu o cultură deficitară. Astfel, în versurile : “Din joacă, marinarii pe bord, din cînd în cînd, / Prind albatroși, mari păsări călătorind pe mare”, “Pe punte jos ei care sus în azur sînt regi / Acuma par ființe stîngace și sfioase”, „Frumos cîndva, acuma ce slut și ce plăpînd ! / Unu-i lovește pliscul cu gîtul unei pipe / Și altul fără milă îl strâmbă șchiopătând” și “Poetul e asemeni cu prințul vastei zări /../Jos pe pămînt și printre batjocuri și ocări / Aripile-i imense l-împiedică să meargă.” sunt surpinse cele două tabere rivale și menirea fiecăreia: pe deoparte îi regăsim pe marinari, exponenți ai clasei muncitoare și ai lipsei de cultură, demni doar de violență gratuită livrată în momente de plictiseală pe navă și pe de altă parte regăsim albatroșii, regi ai cerului în puritatea lor, însă a căror valoare este redefinită în rău, odată ajunși printre brute. Asemenea lor poetul afirmă că se indentifică : lumina necesară omenirii în jurul căreia inculții în loc să roiască precum muștele în jurul becului, ei decid să o estompeze și să o nege ca și însemnătate.
    Astfel, prin această alăturare simbolică a condiției albatrosului printre marinari cu cea a poetului printre masele de oameni simpli, condiție care este prezentă și în actualitate în mai multe forme (printre care îi regăsim și pe savanți), simbolismul își duce la bun sfârșit misiunea : încântarea laturii artistice a cititorului și o face în așa măsură încât nu mai este nevoie de o altfel de abordare, într-un alt curent literar, ca aceasta să capete o valoare temeinică.

    RăspundețiȘtergere
  4. Vreau să-i mulțumesc foarte mult DR Dawn acuna pentru munca minunată pe care a făcut-o pentru mine, ajutându-mă să-mi salvez căsnicia, soțul meu a cerut divorțul din cauza micii neînțelegeri în care am avut-o În ultimele luni, nu mi-am dorit niciodată asta. pentru că îmi iubesc atât de mult soțul și toată investiția noastră a fost o asociere în comun și nu vreau să fiu departe de familia mea și de cei doi copii drăguți ai mei. Prietena mea mi-a povestit despre DR DAWN ACUNA și despre cum a ajutat-o ​​cu problemele ei conjugale, așa că a trebuit să-l contactez pentru că vreau să-l opresc pe soțul meu să-și completeze scrisoarea de divorț și vreau să-mi țin familia unită și, după ce am contactat-o. , mi s-a spus ce sa fac si cand urma sa incep sa vad rezultatul, am facut cum mi-a spus DR DAWN ACUNA si dupa cateva zile m-a sunat sotul meu si a inceput sa-si ceara scuze si totul a fost un vis pentru mine si traim cu totii. din nou fericiți împreună datorită DR DAWN ACUNA. Contactați-o astăzi ajutor prin.
    *Dacă vrei liniște în casa ta.
    *Dacă vrei să te reîntâlnești cu soțul tău.
    *Dacă vrei o căsnicie frumoasă.
    *Daca vrei sa ramai insarcinata.
    *Dacă doriți să opriți avortul spontan.
    *Dacă vrei o vrajă de noroc.
    *Dacă doriți să vă îndepliniți dorințele.
    Si etc,
    Scrie-i Whatsapp: {+2348032246310}
    E-mail: { dawnacuna314@gmail.com }

    RăspundețiȘtergere