Postări populare

vineri, 6 iunie 2014

"Monastirea Argesului"


9 comentarii:

  1. Monastirea Argeşului aparține temei "Personalități. Exemple. Modele.", deoarece pune în evidență faptele glorioase ale personalităților istorice sau culturale. Prin priceperea și capacitatea de studiu, aceștia au reușit să creeze o nouă lume.
    Balada Meșterului Manole evidențiază o relație profundă între creator și creație, devenită emblematică pentru intrarea operei în rândul marilor mituri fundamentale ale culturii române.
    Manole este simbolul creatorului, capabil de sacrificiul suprem pentru îndeplinirea propriului vis. Toate acțiunile sale îi demonstrează talentul, perseverența, efortul supra omenesc, cinstea si mai ales puterea de sacrificiu.
    Din punctul meu de vedere, originalitatea constă în faptul că toate aceste trăsături sunt recompensate în plan spiritual, căci fizic eroul va pierde nu numai propria viață, ci și pe cea a ființelor dragi lui. Tocmai de aceea el va rămâne în memoria colectivă prin frumusețea și forța spirituală prin care se caracterizează creația sa. Mesajul ce va sta la baza mitului este că niciun lucru de valoare și care să dăinuiască în timp nu poate fi realizat fără efortul suprem al creatorului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt de acord cu tine Elena.Balada ,,Monastirea Argesului'' surprinde un eveniment deosebit din viata creatorului,in cae intervin si forte supranaturale(visul premonotoriu),iar personajele sunt grupate antitetic.
      In expozitiune ne este prezentat locul actiunii:,pe Arges'' si personajele :domnitorul Negru Voda si mesterul Manole impreuna cu cei 9 mesteri ai sai.
      In intriga se surprinde dorinta domnitorului de a construi manastirea pe locul unui vechi zid parasit,acest loc fiind de rau augur.In conditiile date Manole isi da seama ca ce construia ziua se darama noaptea.Acesta are un vis premonitoriu in care i se spune ca biserica va rezista doar daca va fi zidita prima sotie ce se va arata in zorii zilei urmatoare.
      In desfasurarea actiunii este descris drumul anevoios al Anei pentru a ajunge la sotul ei.
      Cand Manole isi vede sotia ajunsa la ei,sufera enorm de mult intrucat nu-i poate supune adevarul.Punctul culminant e reprezentat de suferinta maxima a lui Manole,nevoit sa-si zideasca de vie sotia impreuna cu copilul nenascut.
      Deznodamantul este unul tragic,in locul unde moare Manole va aparea o fantana,simbol al vietii,al eternitatii.,al cunoasterii,ce caracterizeaza atat creatia cat si creatorul.
      Mesterul Manole poate fi considerat un om de geniu,motic pentru care el este un model de urmat.
      Mesajul operei este ca daca vrei sa realizezi ceva maret,nu vei reusi niciodata fara sacrificii,asa cum a facut si Manole pentru a-si duce la bun sfarsit munca.

      Ștergere
    2. Și eu sunt de acord cu ceea ce Elena a afirmat, însă pe lângă aceste lucruri, în baladă se regăsesc mai multe motive printre care : motivul zidului părăsit, motivul surpării zidurilor, motivul visului. Ultimul constă în visul premonitoriu pe care Manole îl are, când i se relevă posibilitatea construirii mânăstirii. Acesta este alesul destinului și al divinității, „o șoaptă de sus” comunicând cu el și arătându-i calea jertfei prin care zidurile să nu se mai surpe. Văzând că destinul hotărâse alegerea Anei ca jertfă, meșterul dovedește ambiție, tenacitate, tărie de caracter și stăpânire de sine, căci, deși suferă cumplit, își îndeplinește vocația creatoare. De asemenea, realizarea poetică este reușită prin suita de simboluri și imagini poetice, un loc central ocupându-l metafora caracterizatoare atribuită femeii ( „floarea câmpului” ), dar și diminutivele „mândruță”, „gleznișoare”, „pulpișoare”, care creează ludicul ca formă estetică. Pe mine m-a impresionat această baladă prin puterea de sacrificiu a lui Manole pentru pasiunea lui, dovedind ce artist rar și deosebit este.

      Ștergere
  2. "Monastirea Argesului" este o balada populara apartinand folclorului romanesc care dezvolta unul dintre miturile esentiale si anume mitul estetic.
    Legenda Manastirii Argesului explica felul cum prin sacrificiul de sine se genereaza lumea,deci si manastirea ca simbol.Valorile sacrificiului determina generarea valorilor create.Sunt zece mesteri,iar locul ales nu este intamplator,ci acolo unde au iesit invingatoare puterile opuse creatiei,stihiile,puterile malefice ale distrugerii:"Un zid parasit/Si neispravit/La loc de grindis/La verde-alunis?". Acest loc este ales de Negru Voda,nume simbolic sugerand puterea lumeasca,un personaj diabolic care cauta perfectiunea.
    Dupa ce mesterii s-au apucat sa construiasca monastirea,acestia observa ca tot ceea ce construiesc ziua se darama noaptea. Visul premonitoriu ii spune Mesterului Manole ca biserica va rezista doar daca in zidurile ei va fi construita prima sotie ce se va arata in zorii zilei urmatoare. Manole o zideste pe Ana de vie si copilul nenascut in zidurile bisericii.
    Finalul este unul tragic,caci Negru Voda din teama de a nu mai exista o monastire mai frumoasa ca a sa,ii lasa pe mesteri sa moara pe acoperis. Acestia isi construiesc niste aripi de sindrila pentru a cobora de pe turla bisericii. Nu reusesc insa, iar in locul unde moare Mesterul Manole izvoraste o apa,simbol al vietii si al creatiei vesnice. Puterea stapanului il doboara pe artist,dar creatia lui ramane sa infrunte veacuri. Prin perfectiunea ei,creatia intra in eternitate si o data cu ea,iubirea de viata,de arta.

    RăspundețiȘtergere
  3. “Monastirea Argesului”, ca si celelalte opere populare, a fost creata de oameni talentati din popor si transmisa din generatie in generatie pe cale orala, cunoscandu-se peste 160 de variante, fapt ce releva capacitatea, forta creatoare, ingeniozitatea autorilor anonimi.
    Aceasta varianta poate fi gasita alaturi de alte capedopere ale literaturii romane cu caracter anonim, cum ar fi “Miorita”, ”Toma Alimos”, ”Dolca”, in volumul “Poezii populare. Balade (cantece batranesti) adunate si indreptate…” de Vasile Alecsandri.
    “Monastirea Argesului” dezvolta unul dintre miturile esentiale ale folclorului romanesc, si anume mitul estetic.
    Subiectul este generat de o superstitie potrivit careia, pentru a rezista, orice constructie trebuie sa aiba zidita in temelii o fiinta. “Monastirea Argesului” este in acelasi timp balada si legenda. Este o balalda deoarece se construieste intr-un poem narativ, cu elemente descriptiv-lirice, care dezvolta un subiect fantastic, se prezinta un erou de exceptie, cu un destin impresionant. Este o legenta intrucat explica, in viziune populara, aparitia unui monument de arhitectura: biserica manastirii de la Curtea de Arges , zidita sub porunca lui Neagoe Basarab intre anii 1512 si 1517.
    Balada este o imbinare ingenioasa a unsprezece motive folclorice, distribuite pe parcursul celor cinci momente ale actiunii.

    RăspundețiȘtergere
  4. ”Monastirea Argesului” este o drama expresionistă, fiindcă eroii sunt arhetipali în împrejurări arhetipale. Meşterul Manole reprezintă arhetipul omului, principiul masculin, spiritul activ, creator, generator al universului. Faptele lui sunt arhetipale, fiindcă a construi o mănăstire este un act arhetipal, o reconstruire a universului, acolo unde forţele ostile creaţiei au ieşit învingătoare. Sensul fundamental al creştinismului este această restauraţie a omului şi a universului. Mănăstirea este locul arhetipal, unde se face această restauraţie prin sacrificiul Domnului Iisus Hristos. De aceea în altar este locul unde sacrul coboară sub forma Duhului Sfânt. Este locul unde transcendentul coboară şi imanentul urcă.
    Pe de alta parte legea armoniei şi echilibrului, ca lege fundamentală a creaţiei, înseamnă cât sacrifici atâta creezi. Domnul Iisus Hristos a cunoscut această lege şi de aceea, pentru a o împlini, s-a sacrificat pe sine şi a creat lumea creştină. Meşterul Manole îşi sacrifică ce-i era mai drag, adică soţia, care în balada populară poartă numele Ana, ceea ce înseamnă început, iar în piesa lui Lucian Blaga, Mira, sugerând valorile cuvântului slav mir, care înseamnă lume dar şi pace.Ea sugerează sacrificarea dragostei lumeşti a lui Manole pentru-a obţine iubirea eternă, sacră, a îngerilor, aşa cum fac cei ce se călugăresc.
    De aceea eu cred ca, ”Monastirea Argesului” ca si celelalte opere populare este o mostenire valoroasa lasata noua prin viu grai de catre străbuni nostri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt de acord cu ceea ce a afirmat Stefan, însă pe lângă aceste lucruri, în baladă se regăsesc mai multe motive printre care : motivul zidului părăsit, motivul surpării zidurilor, motivul visului. Ultimul constă în visul premonitoriu pe care Manole îl are, când i se relevă posibilitatea construirii mânăstirii. Acesta este alesul destinului și al divinității, „o șoaptă de sus” comunicând cu el și arătându-i calea jertfei prin care zidurile să nu se mai surpe. Văzând că destinul hotărâse alegerea Anei ca jertfă, meșterul dovedește ambiție, tenacitate, tărie de caracter și stăpânire de sine, căci, deși suferă cumplit, își îndeplinește vocația creatoare.

      Ștergere
  5. „Monastirea Argeșului” este o baladă populară aparținând folclorului românesc care dezvoltă unul dintre miturile esențiale ale folclorului românesc, și anume mitul estetic.
    Prima parte a baladei conține motivul alegerii locului pentru zidire și motivul zidirii. Intriga baladei conține un alt motiv, cel al surpării zidurilor. Mănăstirea nu se poate înălța deoarece forțele iraționale se opun ridicării unui lăcaș de cult pe acel loc.Tot ce construiesc meșterii în timpul zilei, noaptea se surpă.În sprijinul zidarilor intervine Divinitatea,Manole, ca ales al Divinității, visează că zidurile vor rezista numai dacă meșterii vor zidi în temeliile construcției prima femeie – soție sau surioară – care va veni în ziua următoare cu bucate , Ana, sotia lui Manole fiind prima. Dovedind o deosebită tărie de caracter, Manole își învinge durerea și începe s-o zidească.Glasul mult iubit al Anei îl tulbură pe Manole care înțelege că și-a îndeplinit menirea creatoare. Pentru el în viața de aici nu mai există fericire și nici dragoste. De aceea pleacă s-o întâlnească pe Ana în singurul mod care-i mai era posibil- prin moarte. Pe locul unde se prăbușește Manole izvorăște o apă, simbol al vieții și al creației veșnice. Puterea stăpânului îl doboară pe artist, dar creația lui înfrunta veacurile. Prin perfecțiunea ei, creația intră în eternitate și, o data cu ea, iubirea de viață, de artă.

    RăspundețiȘtergere
  6. Vreau să-i mulțumesc foarte mult DR Dawn acuna pentru munca minunată pe care a făcut-o pentru mine, ajutându-mă să-mi salvez căsnicia, soțul meu a cerut divorțul din cauza micii neînțelegeri în care am avut-o În ultimele luni, nu mi-am dorit niciodată asta. pentru că îmi iubesc atât de mult soțul și toată investiția noastră a fost o asociere în comun și nu vreau să fiu departe de familia mea și de cei doi copii drăguți ai mei. Prietena mea mi-a povestit despre DR DAWN ACUNA și despre cum a ajutat-o ​​cu problemele ei conjugale, așa că a trebuit să-l contactez pentru că vreau să-l opresc pe soțul meu să-și completeze scrisoarea de divorț și vreau să-mi țin familia unită și, după ce am contactat-o. , mi s-a spus ce sa fac si cand urma sa incep sa vad rezultatul, am facut cum mi-a spus DR DAWN ACUNA si dupa cateva zile m-a sunat sotul meu si a inceput sa-si ceara scuze si totul a fost un vis pentru mine si traim cu totii. din nou fericiți împreună datorită DR DAWN ACUNA. Contactați-o astăzi ajutor prin.
    *Dacă vrei liniște în casa ta.
    *Dacă vrei să te reîntâlnești cu soțul tău.
    *Dacă vrei o căsnicie frumoasă.
    *Daca vrei sa ramai insarcinata.
    *Dacă doriți să opriți avortul spontan.
    *Dacă vrei o vrajă de noroc.
    *Dacă doriți să vă îndepliniți dorințele.
    Si etc,
    Scrie-i Whatsapp: {+2348032246310}
    E-mail: { dawnacuna314@gmail.com }

    RăspundețiȘtergere