Postări populare

luni, 18 mai 2015

"Riga Crypto și Lapona Enigel" de Ion Barbu


13 comentarii:

  1. Poezia "Riga Crypto si lapona Enigel" apare in volumul "Joc Secund" si este reprezentativa pentru cea de-a doua etapa a creatiei barbiene, intitulata "baladic-orientala". Asa cum arata si numele etapei, poezia este o balada ampla ce surprinde un eveniment definitoriu din viata protagonistilor, recurgand la elemente fabuloase pentru a transmite mesajul poetic. Latura orientala este dezvoltata atat prin numele protagonistilor: Crypto si Enigel, cat si prin descrierea unui univers viu, colorat, populat de personaje ce ies in evidenta prin limbaj si modul de a gandi.
    Ion Barbu, spre deosebire de Lucian Blaga, dezvolta in creatia sa trei tipuri de cunostere: cunosterea specifica planetei Venus, care se bazeaza pe emotii si sentimente, cea specifica planetei Mercur, bazata pe ratiune si cea specifica Soarelui, cea profunda, care le reuneste pe amandoua. Astfel, cele doua personaje sunt prezentate in incercarea de a atinge aceste etape ale cunoasterii: Riga Crypto incearca sa atinga cunoasterea specifica planetei Venus prin intermediul atractiei pe care o simte pentru lapona, iar Enigel este in drum spre Soare, spre cunosterea depina a sinelui si a universului, in general.
    Poezia a fost interpretata de critica literara drept un "Luceafar" intors: "Pornind de la ideea ca elementul superior este cel feminin, spre deosebire de creatia eminesciana, in care Luceafarul, elementul masculin este simbolul lumii superioare. Totodata, in creatia eminesciana, fiinta superioara este implinita din punct de vedere existential, insa in textul lui Ion Barbu fiinta superioara este in drum spre implinirea existentei sale. Si titlurile marcheaza o diferenta destul de importanta intre cele doua opere: la Eminescu, titlul duce cu gandul la ridicarea la rang ancestral a unei fiinte, acest grad nefiind atins de niciun alt individ, iar la Barbu, titlul duce cu gandul la diferentele dintre doua lumi complet opuse.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt de acord cu tine, Raluca, dar as dori sa mai adaug ceva. Poezia lui Ion Barbu a fost considerata un "Luceafar intors" si datorita asemanarilor dintre aceasta si "Luceafarul" lui Mihai Eminescu. Cele doua creatii se aseamana prin sfarsitul tragic, marcat de neimplinirea sufleteasca a protagonistilor. La fel ca si in poemul eminescian, se observa in creatia barbiana trei chemari ale fiintei iubite, dar care sunt refuzate de fiecare data. O alta asemanare este data de faptul ca povestea de dragoste, desi nerealizata, s-a creat in jurul a doua fiinte din lumi diferite: regele ciupercilor, din lumea vegetala, se indragosteste de lapona din lumea umana; Catalina, muritoare, apartinand sferei oamenilor, isi deschide sufletul unui luceafar, nemuritor, apartinand sferei cosmicului.
      In opera lui Barbu, cele trei chemari sunt reprezentate de: oferirea fragilor plini de dulceata, pe care fata ii refuza politicos; rugamintea lui Crypto ca lapona sa il ia cu ea in calatoria pe care aceasta o savarseste ("Daca pleci sa culegi/ Incepi, rogu-te, cu mine."); incercarea regelui ciupercilor de a o convinge pe Enigel sa ramana in lumea lui si sa uite de Soare, lucru neacceptat de cea care facuse din astrul solar scopul calatoriei sale.

      Ștergere
    2. Buna,fete! Doresc să mai adaug și eu ceva...
      Poemul aparține etapei baladică și orientală a creației barbiene, ca și alte creații precum „După melci”, „Isarlâc”, „Nastratin Hogea la Isarlâc”, „Domnișoara Hus”. A fost subintitulat baladă, constituindu-se, de fapt, ca o viziune parabolică asupra existenței. Tema ei este iubirea, prezentată ca o cale de cunoaștere, eșuată, căci cei doi protagoniști aparțin unor planuri diferite.
      Titlul este alcătuit din enumerația a două nume proprii, completate de date reprezentative despre cele două ipostaze prezentate în text. Denumirea arhaică pentru rege, „riga”, este însoțită de apelativul Crypto, care sugerează făptura sa criptică, adică încifrată, ascunsă. Enigel, nume propriu, care, în limba suedeză înseamnă „înger” sau care amintește de arhaica zeitate a fântânilor, este „lapona”, viețuind în țările nordice. Titlul desemnează deci membrii cuplului neîmplinit: el întruchipează geniul vegetal, stadiu steril de increat, intelectul pur, iar ea aparține umanului, caracterizat prin aspirație către absolutul reprezentat de soare.
      Opera literară prezintă o îmbinare inedită a elementelor lirice, epice și dramatice. Epicul este susținut prin invocarea speciei literare, balada, prin tehnica narativă, prin prezența firului narativ și a personajelor; acestea din urmă pot fi interpretate ca voci lirice ale aceleiași conștiințe, ca în poemul eminescian „Luceafărul”; textul se remarcă prin ambiguitatea limbajului și prin prezența simbolurilor. Dialogul conferă textului caracter dramatic.

      Ștergere
    3. Sunt de acord cu tine, Raluca, dar as vrea sa evidentiez cateva asemanari si deosebiri intre opera in discutie "Riga Crypto si Lapona Enigel" si cea cu care a fost asemanata, "Luceafarul". In primul rand asemanarile dintre cele doua sunt: incadrarea in genul epic, relatarea la persoana a 3-a , imbinarea descrierii cu dialogul, tema reprezentata de incompatibilitatea dintre doua lumi si aspiratia spre un ideal absolut, rugamintile adresate fiintei dragi. Exista de asemenea si deosebiri intre cele doua opere: faptul ca in prima opera personajul feminin face parte din lumea superioara spre deosebire de opera eminesciana, in opera lui Eminescu spatiul este unul feeric iar in opera barbiana se foloseste povestirea in rama pentru a incadra elementele fabuloade.

      Ștergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Poezia "Riga Crypto si lapona Enigel" apare in volumul "Joc Secund" si este reprezentativa pentru cea de-a doua etapa a creatiei barbiene, intitulata "baladic-orientala". Asa cum arata si numele etapei, poezia este o balada ampla ce surprinde un eveniment definitoriu din viata protagonistilor, recurgand la elemente fabuloase pentru a transmite mesajul poetic. Latura orientala este dezvoltata atat prin numele protagonistilor: Crypto si Enigel, cat si prin descrierea unui univers viu, colorat, populat de personaje ce ies in evidenta prin limbaj si modul de a gandi.
    Ion Barbu, spre deosebire de Lucian Blaga, dezvolta in creatia sa trei tipuri de cunostere: cunosterea specifica planetei Venus, care se bazeaza pe emotii si sentimente, cea specifica planetei Mercur, bazata pe ratiune si cea specifica Soarelui, cea profunda, care le reuneste pe amandoua. Astfel, cele doua personaje sunt prezentate in incercarea de a atinge aceste etape ale cunoasterii: Riga Crypto incearca sa atinga cunoasterea specifica planetei Venus prin intermediul atractiei pe care o simte pentru lapona, iar Enigel este in drum spre Soare, spre cunosterea depina a sinelui si a universului, in general.
    Poezia a fost interpretata de critica literara drept un "Luceafar" intors: "Pornind de la ideea ca elementul superior este cel feminin, spre deosebire de creatia eminesciana, in care Luceafarul, elementul masculin este simbolul lumii superioare. Totodata, in creatia eminesciana, fiinta superioara este implinita din punct de vedere existential, insa in textul lui Ion Barbu fiinta superioara este in drum spre implinirea existentei sale. Si titlurile marcheaza o diferenta destul de importanta intre cele doua opere: la Eminescu, titlul duce cu gandul la ridicarea la rang ancestral a unei fiinte, acest grad nefiind atins de niciun alt individ, iar la Barbu, titlul duce cu gandul la diferentele dintre doua lumi complet opuse.

    RăspundețiȘtergere
  4. Riga Crypto şi lapona Enigel, de Ion Barbu, este o poezie a cărei primă ediţie a fost publicată în 1930 în ciclul Uvedenrodedin volumul Joc secund.
    Poemul are structura unei balade culte (imitând însă nu una populară, ci una de tip medieval), pe o dublă temă erotică şi de cunoaştere. Personajele simbolice formează un cuplu fantastic, în care Crypto („cel ascuns”) este regele ciupercilor, iar Enigel reprezintă ţinuturile îngheţate ale Laponiei. Precum Mihai Eminescu, Ion Barbu dezvăluie acelaşi eşec cognitiv şi sentimental în încercarea de apropiere sufletească şi de comuniune între două făpturi aparţinând unor lumi antitetice, imposibil de reconciliat: lumina vieţii (Enigel) şi întunericul morţii (Crypto).
    Cunoaştem problematica şi personajele care îi slujesc semnificaţiile chiar din poemul eminescian Luceafărul. Ion Barbu a acordat semnificaţii inversate personajelor masculin şi feminin, fapt ce i-a permis criticului Nicolae Manolescu să definească Riga Crypto şi lapona Enigel drept „un «Luceafăr» întors”. Poetul modernist evocă spectacolul trist al unei nunţi eşuate, „craiul” fiind refuzat de două ori de către lapona „mică”, aşa cum fata de împărat n-a acceptat să-l urmeze pe Luceafăr nici reflectat în apa mărilor, nici strălucind pe ceruri „mai viu” decât orice stea.
    Aspiraţiile celor doi sunt dihotomice, pentru că „riga blând” dorea să se smulgă din orizontul neprielnic al umbrei şi al umezelii, în timp ce fata, coborâtă din „ţări de ghiaţă urgisită”, năzuieşte către soare şi către spaţiul înverzit sub lumina şi căldura protectoare ale astrului diurn. Analizând dialogul cu valenţe simbolice dintre cele două personaje remarcăm descrierea soarelui din pers¬pectiva înspăimântată a ciupercii crescute în întunericul umed al pădurii. Printr-un paralelism simbolic se încearcă să se transfere problematica de la nivelul regnurilor în planul condiţiei umane.
    Succesiunea dialogică întrebare-răspuns apelează la anumite repetiţii deloc întâmplătoare: „lângă sân, un rigă spân” (vers uşor modificat), „fragi dragi / fragezi”, „să culeg/i, aş culege”, „te coci / să mă coc”; stabiliţi motivaţiile mai profunde ale acestor insistenţe prin reluare.
    Exprimarea lirică este populară, familiară şi recurge la regionalisme, arhaisme, interjecţii uzuale, forme verbale inversate, locuţiuni şi expresii, rime interioare în acelaşi vers ca în poezia folclorică: „ghiaţă”, „urgisită”, „iarnat”, „păşunat”, „spân”, „puiacă”, „pre”, „rigă”, „eunuc”, „lumine”; „iacă!”, „uite!”, „rogu-te”, „teamă mi-e”; „pe-acelaşi timp”, „pre nume”, „fel de fel”; „De la iarnat, la păşunat”; „Uite fragi, ţie dragi”; „- Rigă spân, de la sân” etc.
    Ultima strofă menţionată este o dislocare sintactică extinsă; analizaţi consecinţele acestui procedeu gramatical la nivelul înţelesurilor poematice desprinse din răspunsul ciupercii înfricoşate de efectele razelor solare oglindite în substanţa acesteia.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt intru totul de acord cu afirmatia lui Stefan cum ca ,,Riga Crypto si lapona Enigle " , creatia lui Ion Barbu , este un ,,Luceafar intors " .Cele doua creatii poetice prezinta atat asemanari , cat si deosebiri. De remarcat sunt elementele comune celor doua texte literare, si anume: incadrarea in genul epic prin naratiunea cu caracter alegoric, prin prezenta personajelor-masti, prin relatare la persoana a treia, prin imbinarea descrierii cu dialogul. Un alt element comun este tema: incompatibilitatea dintre doua lumi, aspiratia spre un ideal absolut, nefericirea geniului, iubirea imposibila. De asemenea, actantii fac parte din regnuri diferite, din lumi diametral opuse: luceafarul – planul universal-cosmic, fata de imparat – planul uman-terestru; riga Crypto –regnul vegetal, iar lapona- regnul animal. Creatia barbiana a fost considerata de critica literara, si pe buna dreptate, “un Luceafar intors”, deoarece idila dintre regele-ciuperca si lapona se realizeaza in visul fetei, acesteia ii sunt adresate trei chemari-descantec, incantatii magice, tentatiile lumii terestre urmate de refuzurile fetei, iar in finalul poemelor personajul inferior isi gaseste perechea, in timp ce personajului cu aspiratii superioare ii este dat sa traiasca singur si nefericit, in cautarea iubirii sau a cunoasterii absolute.
      Evidente sunt si deosebirile dintre cele doua creatii poetice. In primul rand, “Luceafarul” este o sinteza a creatiei eminesciene, un poem filozofic, allegoric, mitic si folkloric, in care se imbina cele trei genuri literare: epic, liric si dramatic, alaturi de alte specii literare, precum : idila, pastelul, elegia si meditatia. Creatia barbiana este un poem de cunoastere cu caractyer allegoric, incadrat in categoria baladei, a cantecului de nunta. Daca in “Luceafarul” eminescian, poetul allege formula initiala a basmului plasand actiunea si personajele intr-o lume feerica “A fost odata ca-n povesti/ A fost ca niciodata”, in creatia barbiana poetul adopta tehnica povestirii in rama, inserand in cadrul unei nunti adevarate, “La spartul nuntii in camara”, povestea unui menestrel”mai aburit ca vinul vechi”, despre o nunta fantastica care nu a avut loc:”Mult indaratnic-menestrel,/Un cantec larg tot mai incearca,/Zi-mi de lapona Enigel/Si Crypto, regele-ciupearca!”.Daca titlul poemului eminescian are o dubla semnificatie: denotative- stea de pe cer si conotativa- geniul nefericit, titlul ceratiei barbiene are o semnificatie denotativa, trimitand la personajele textului: riga Crypto-regele ciupercilor cu un nume simbolic, semnificand ceva tainic, ascuns, criptic, iar lapona – locuitoare de la Polul Nord si Enigel- inger.

      Ștergere
  5. Poezia "Riga Crypto si lapona Enigel" apare in volumul "Joc Secund" si este reprezentativa pentru cea de-a doua etapa a creatiei barbiene, intitulata "baladic-orientala". Asa cum arata si numele etapei, poezia este o balada ampla ce surprinde un eveniment definitoriu din viata protagonistilor, regurgand la elemente fabuloase pentru a transmite mesajul poetic. Latura orientala este dezvoltata prin numele protagonistilor: Crypto si Enigel.
    Textul este o frumoasa poveste de dragoste a literaturii, cu final trist amintind de povestile clasice dintre Romeo si Julieta. De asemenea poezia a fost interpretata de critica literara ca un "Luceafar intors" pornind de la ideea ca elementul superior este cel feminin spre deosebire de opera eminesciana.
    Ca formula narativa I. Barbu recurge la consacrata povestire in rama. Astfel primele patru strofe au statutul ramei prezentand o nunta reala in cadrul careia menestrelul este rugat de nuntasi sa spuna o poveste care capata un caracter ritualic, fiind spusa in fiecare an. Acesta ia rolul creatorului. Partea propriu-zisa a operei incepe odata cu povestirea menestrelului. La inceput sunt prezentate cele doua personaje principale, Riga Crypto regele ciupercilor, el fiind un element superior din lumea lui si incercand sa avanseze gasindu-si dragostea in lumea oamenilor. Elementul feminin este reprezentat de Lapona Enigel care este surprinsa in timpul calatoriei de transhumanta incercand sa-si depaseasca propria conditie. Crypto incearca sa o ademeneasca pe lapona cu aceleasi 3 rugaminti care exista si in opera eminesciana Luceafarul. Aceasta il refuza de fiecare data, sfatuindu-l sa se maturizeze.
    Opera literară prezintă o îmbinare inedită a elementelor lirice, epice și dramatice. Epicul este susținut prin invocarea speciei literare, balada, prin tehnica narativă, prin prezența firului narativ și a personajelor; acestea din urmă pot fi interpretate ca voci lirice ale aceleiași conștiințe, ca în poemul eminescian „Luceafărul”; textul se remarcă prin ambiguitatea limbajului și prin prezența simbolurilor. Dialogul conferă textului caracter dramatic.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pot adauga ca modernismul este o orientare a literaturii române interbelice care ilustrează detaşarea de tradiţionalism şi efortul de sincronizare cu mişcarea literară europeană. Poezia interbelică are în vedere esteticul prin forma artistică rafinată, caracteristicile limbajului fiind reflexivitatea, ambiguitatea. De asemenea, poeţii modernişti introduc noi categorii estetice, (precum urâtul, grotescul), deseori poezia devenind o meditaţie asupra ei înseşi, specie lirică cel mai des cultivată fiind arta poetică.

      Unul dintre cei mai originali poeţi modernişti este Ion Barbu- poet dublat de matematician, a cărui operă literară reuneşte trei etape: parnasiană, baladic-orientală şi ermetică. Poemul Riga Crypto şi lapona Enigel a fost publicat în vol. Joc secund şi face parte din etapa baladic-orientală. Potrivit notaţiilor autorului, textul aparţine speciei baladei, însă având în vedere complexitatea textului, ambiguizarea sensurilor în spirit modernist, se poate afirma că Riga Crypto şi lapona Enigel este un poem alegoric.

      Tematica ilustrează imposibilitatea iubirii văzută ca o cale de acces spre înţelegerea sensurilor lumii, neputinţa depăşirii propriei condiţii.

      Ștergere
  6. Riga Crypto si lapona Enigel publicata inițial in 1924 , integrata apoi în ciclul Uvedenrode din volumul Joc Secund (1930) este subintitulata "Balada", realizandu-se in viziune moderna , ca un amplu poem de cunoastere si poem alegoric.
    Poemul pare un cantec batranesc de nunta , dar este o poveste de iubire din lumea vegetala, o balada fantastica , in care intalnirea are loc in plan oniric ( in vis).
    "Luceafăr întors' , poemul prezinta drama cunoasterii si incompatibilitatea dintre doua lumi/regnuri.
    Titlul baladei trimite cu gândul la marile povesti de dragoste din literatura universala , Romeo si Julieta , Tristan si Isolda. Insa la Ion Barbu , membrii cuplului sunt antagonici (fac parte din regnuri diferite), personaje romantice cu calități excepționale , dar negative , in raport cu norma comuna ( Crypto e "sterp" și "naravas" iar Enigel e "prea-cuminte".
    La nivel formal , poezia este alcătuita din doua parti , fiecare dintre ele prezentând cate o nunta : una consumata , împlinita , cadru ale celeilalte nunti , povestita , inițiatica , modificata in final prin casatoria lui Crypto cu masalarita. Formula compoziționala este aceea a povestirii in rama , a povestii in poveste ( nunta in nunta).
    Primele patru strofe constituie rama nuntii povestite și reprezinta dialogul menestrelului cu "nuntașul fruntaș" . Menestrelul ( un trubadur medieval) e îmbiat sa cânte despre nunta ratata dintre doi parteneri inegali , reprezentați de doua regnuri distincte "Enigel si riga Crypto". Nuntașul îl roagă sa zică "un cantec" pe care la zis "cu foc" acum o vara.

    RăspundețiȘtergere
  7. Matematicianul Dan Barbilian se transpune in lumea literara cu numele Ion Barbu. Marturisind ca “pentru mine poezia e ca o prelungire a geometriei”, poetul isi controleaza demersul liric modernismului cu tendinte ermetice. Alaturi de Tudor Arghezi si de Lucian Blaga, Ion Barbu da conceptului modern de poezie noi valori, impunand o viziune poetica originala.

    Opera sa a fost teoretizata de critici literari precum Tudor Vianu, marele sau prieten G. Calinescu sau Felix Aderca. In 1927, opera lui Ion Barbu este impartita in 4 mari etaoe de catre F. Aderca: parnasianista, autoparnasca, expresionita si saradista. Tudor Vianu reia in 1935 aceasta clasificare, iar in studiul “Introducere” in poezia lui Ion Barbu “va fi identificata doar in 3 etape esentiale: parnasiana, baladic, orientala si ermetica.

    Prima etapa a poeziei barbiliene se caracterizeaza prin obiectiva si impersonalitate. Poezii precum Panteism, Muntii Banchizele si Lava surprind peisaje impietrite, mineralizate, in care implicarea afectiva lipseste. Nevoia de obiectivare duce la incercarea de a cultiva poeziile cu forma fixa.
    A doua etapa are origine in poezia balcanica si baladele orientale sau atohtone. Ca personaj esential al etapei este conturat Nastratin Hogeam, cel care simbolizeaza dorinta de cunoastere totala. Baladele poetului descriu cetatea Isarlâk, cetate turcita, pestrita in care oamenii isi cauta refugiul pentru a dobandi cunoastere, gest unic in literatura romana, Nastratin Hogea se ofera hrana vie multimii pentru a o ajuta sa evolueze. Dintre poeziile reprezentative se remarca domnisoara Husz, Nastratin Hogea la Isarlâk, Riga Crypto si Lapona Enigel.Ultima etapa de creatie tinde catre expresia incifrata, tinzand astfel catre ermetism. Metaforele sunt greoaie, dar semnificative, iar intelesul lor se face doar pe baza simbolisticii, impuse de poet. Dintre poeziile semnificative in acest sens pot fi numite Oul dogmatic, Ritmuri pentru nuntile necesare, Timbru din ceas dedus.

    Marturisirea lui Ion Barbu ca poet si matematician “Pentru mine, poezia e o prelungire a geometriei, asa ca, ramanand poet, n-am parasit niciodata domeniul divin al geometriei”. Tudor Vianu, Introducere in opera lui Ion Barbu: “Intuitia matematica nu curpinde obiecte concrete, ci o lume de esente ideale pe care spiritul le gaseste printre posibilitatile sale, fara sprijinul niciunei experiente. […] Lumea care i se releveaza este resimtita de el ca pura”.

    RăspundețiȘtergere
  8. Vreau să-i mulțumesc foarte mult DR Dawn acuna pentru munca minunată pe care a făcut-o pentru mine, ajutându-mă să-mi salvez căsnicia, soțul meu a cerut divorțul din cauza micii neînțelegeri în care am avut-o În ultimele luni, nu mi-am dorit niciodată asta. pentru că îmi iubesc atât de mult soțul și toată investiția noastră a fost o asociere în comun și nu vreau să fiu departe de familia mea și de cei doi copii drăguți ai mei. Prietena mea mi-a povestit despre DR DAWN ACUNA și despre cum a ajutat-o ​​cu problemele ei conjugale, așa că a trebuit să-l contactez pentru că vreau să-l opresc pe soțul meu să-și completeze scrisoarea de divorț și vreau să-mi țin familia unită și, după ce am contactat-o. , mi s-a spus ce sa fac si cand urma sa incep sa vad rezultatul, am facut cum mi-a spus DR DAWN ACUNA si dupa cateva zile m-a sunat sotul meu si a inceput sa-si ceara scuze si totul a fost un vis pentru mine si traim cu totii. din nou fericiți împreună datorită DR DAWN ACUNA. Contactați-o astăzi ajutor prin.
    *Dacă vrei liniște în casa ta.
    *Dacă vrei să te reîntâlnești cu soțul tău.
    *Dacă vrei o căsnicie frumoasă.
    *Daca vrei sa ramai insarcinata.
    *Dacă doriți să opriți avortul spontan.
    *Dacă vrei o vrajă de noroc.
    *Dacă doriți să vă îndepliniți dorințele.
    Si etc,
    Scrie-i Whatsapp: {+2348032246310}
    E-mail: { dawnacuna314@gmail.com }

    RăspundețiȘtergere