Postări populare

luni, 18 mai 2015

"Ion" de Liviu Rebreanu


6 comentarii:

  1. Liviu Rebreanu este un scriitor a cărei operă reuşeşte să impună literatura română pe făgaşul valorii artistice, fiind apreciată atât de modernişti cât şi de tradiţionalişti.
    Viziunea lui despre lume şi viaţă stă în subsemnul realismului, continuând experienţele scriitorilor deja consacraţi: Tolstoi, Balzac. O particularitate a prozei sale este dată de vocaţia lui de "arhitect", textele remarcându-se prin simetria incipitului cu finalul. De asemenea stilul sobru "cenuşiu" reprezintă o particularitate a scriitorului.
    Romanul "Ion" apare în anul 1920 şi reprezintă un moment de cotitură în evoluţia romanului românesc, depăşind cu mult firavele încercări de dinaintea sa (Nicolae Firimon, Bolintineanu şi Ioan Slavici).
    Romanul dezvoltă toate trăsăturile realismului prin tematica socială, prin echilibrul compoziţional, personaje încadrate în tipologii, dar şi în strânsă legătură cu mediul din care acestea provin, perspectiva naraţiune-obiectivă, conflictul exterior accentuează, cronologia prin folosirea tehnicilor înlănţuirii şi a alternanţei.
    Titlul operei poartă numele personajului eponim, fiind reprezentantul de seamă al colectivităţii rurale. Autorul însuşi mărturisea că toţi flăcăi din sat sunt "varietăţi de Ion".
    Din punct de vedere tematic, romanul îşi demonstrează complexitatea, dezvoltând atât tematica rurală cu aspectele sociale ce erarhizează indivizii unei colectivităţi cât şi tema iubirii care îi conferă romanului profunzime psihologică.

    RăspundețiȘtergere
  2. Liviu Rebreanu este considerat de către critica literară cel mai mare creator de viaţă al literaturii române,astfel că opera "Ion" este un roman realist de tip obiectiv aparţinând prozei interbelice.Potrivit tipologiei lui Nicolae Manolescu (din lucrarea "Arca lui Noe") este un roman doric.
    Tema romanului este prezentarea problematicii ţăranului român reprezentativ pentru societatea ardelenească de la începutul secolului al XX-lea ,dominată de supremaţia bunurilor materiale.
    Romanul este împărţit în două părţi "Glasul pământului" şi "Glasul iubirii",astfel în operă îl întâlnim pe Ion,un tânăr care trebuie să aleagă între avere şi iubire. Deşi o iubeşte pe Florica "Dar Florica era mai săracă decât Ion",o părăseşte pentru Ana ,pentru că aceasta din urmă "avea locuri şi case şi vite multe".
    Ion o cucereşte pe Ana,lăsând-o însărcinată.Realizând că este însărcinată cu Ion,Vasile Baciu o bate sălbatic pe Ana şi o trimite la acesta pentru a rezolva problema căsătoriei.După căsătorie,Ion ajunge printre fruntaşii satului obţinând cu greu averea lui Vasile Baciu.
    George o ia de nevastă pe Florica.Odată împlinită pasiunea iniţială,Ion doreşte să se realizeze şi pe plan sentimental.Cu aceeaşi voinţă puternică,Ion încercă să recupereze timpul pierdut,împrietenindu-se cu George pentru e se apropia de Florica.
    Deznodământul este unul tragic;cei doi se întâlnesc pe ascuns,iar pedeapsa pentru faptele lui Ion este una capitală.George,orbit de gelozie, îl răpune pe Ion cu căteva lovituri de sapă.
    "Apariţia lui Ion a fost privită de unanimitatea criticei ca o dată în istoria literaturii romăne contemporane şi ca prima mare creaţie obiectivă."(Eugen Lovinescu)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Subiectul operei, pe care l-ai prezentat succint, releva interesul scriitorului pentru realizarea unei ample monografi a satului ardelean, intrucat sunt prezentate obiceiurile si traditiile legate de nastere, nunta, inmormantare, hramul bisericii, hora duminicala sau petitul.
      Hora duminicala este un prilej de monografie a satului caci ilustreaza ierarhizarea sociala intre membrii colectivitatii. Distinctia intre bogati si saraci se pierde doar in timpul horei pe care o joaca tinerii satului, intre oamenii maturi existand praguri de netrecut. Astfel, cel mai bogat om din sat, Stefan Hotnog, isi permite sa il ironizeze chiar si pe primar, iar Alexandru Glanetasul nu indrazneste sa se amestece in randul celor avuti. stratificarea se face insa si in functie de varsta si sex, intrucat la hora participa doar cei tineri, in special femeile, in timp ce barbatii isi doresc sa stea departe de iuresul horei, discutand problemele obstesti.

      Ștergere
    2. Pe lângă aceste lucruri, aș dori să adaug faptul că incipitul și finalul, construite pe motivul drumului, evidențiază aspectul de “corp sferoid” al romanului, care închide în sine un univers rural, stratificat social și economic (sărac-bogat), dar și cultural (țăran-intelectual). Impresia de simetrie se accentuează prin imaginea în oglindă a motivului central al drumului, care duce în sat, în incipit sau iese din sat, în final. De asemenea limbajul artistic al lui Rebreanu se individualizează prin precizia termenilor, sobrietatea stilului, lipsa imaginilor artistice, motiv pentru care stilul lui este un stil “cenușiu”. Stilul direct alternează cu cel indirect, fiind prezent și stilul indirect liber („Își zicea din ce in ce mai des că nu va ajunge niciodată să aibă și el ceva. Va să zică, va trebui să fie veșnic slugă pe la alții?”). Prin tehnica planurilor paralele se prezintă viața țărănimii și a intelectualității sătești, dar și diverse momente esențiale (nunta Anei cu Ion, respectiv, a Laurei cu Pintea) sau conflicte puternice (Ion-George, Herdelea-Belciug). “Ion”deschide drumul modernizării romanului și ilustrează proza realismului obiectiv prin temă, instanțele narative și construcția personajelor.

      Ștergere
  3. Perioada literara interbelica schimba mentalitatea epocii datorita viziunii textelor poetice si in proza dezvoltate pe tendinte moderniste, realiste si traditionaliste. Scriitori precum: Vasile Voiculescu, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu se remarca in aceasta perioada datorita povestirilor, nuvelelor si romanelor care au vazut lumina tiparului sub incidenta acestor tendinte literare.
    Liviu Rebreanu ramane in literatura ca un nuvelist si romancier a carui opera se afla la granita dintre realism si modernism.
    Marile evenimente sociale viata rurala sau citadina, iubire sau razboiul sunt doar cateva teme ale operelor sale. Din sirul romanelor se desprind Ion, Rascoala, Padurea Spanzuratilor, romane care creeaza adevarate mentalitati sociale si tipuri umane.Opera, dupa marturisirile scriitorului se bazeaza pe evenimente reale. In satul de bastina, Liviu Rebreanu a intalnit un taran pe nume Ion Pop al Glanetasului care i-a vorbit de pamant cu patima, s-a plans de faptul ca nu are pamant, pentru el fiind echivalent cu statutul social. In opera, il surprinde oe Ion, personaj principal al romanului si pe Titu Herdelea stand de forma despre pamant.
    In acelasi sat intr-o duminica de sarbatoare, scriitorul a observat un taran iesit de la biserica, mergand peste hotare si aplecandu-se asupra pamantului si-a apropiat fata de pamant ca o sarutare, dar vazand ca cineva il priveste a fugit. La randul ei, scena se regaseste in roman atunci cand Ion saruta pamanturile lui Vasile Baciu. Avand o mentalitate rigida, lumea satului s-a confruntat cu o povste aparte o fata din sat pe nume Rodovica ramane insarcinata cu “cel mai becisnic flacau din sat”. Scriitorul o identifica pe aceasta cu Ana, personaj al romanului. Intre alte personaje regasite in lumea reala, se afla si Titu Herdelea si Zaharia Herdelea, realizati dupa prototipul sriitorului si al tatalui acestuia.
    Romanul este realizat pe baza tehnicii circulare a sferoidului, viziunea de inceput si finala asupra drumului fiind panoramica.Personajul “Ion” este personaj principal si este tipul taranului obsedat de pamant, dar care evolueaza intre doua atitudini extreme in prima parte a romanului este convins ca dragostea nu ajunge in viata, in timp ce spre final isi da seama ca degeaba ai pamant daca persoana draga nu iti este alaturi. Astfel, personajul devine memorabil prin imaginea sa dura si plina de forta.

    Personajul “Ana” este un personaj secundar, dinamic, realist si este tipul femeii nascute sub semnul nefericirii, fiind predesitnata unei existenta tragice, dar si tipul de femeie blanda, harnica, supusa, rusinoasa si fara personalitate care devine victima flacaului interesat numai de averea ei.
    Personajul “Florica” este un personaj secundat, plat, pozitiv si este tipul femeii adolescentine.
    Personajul “Titu Herdelea” este un personaj secundar, rotund, pozitiv, autobiografic si este tipul omului inteligent care sta departe de necazuri, dar in sinea lui stie tot ce se intampla.

    RăspundețiȘtergere
  4. Vreau să-i mulțumesc foarte mult DR Dawn acuna pentru munca minunată pe care a făcut-o pentru mine, ajutându-mă să-mi salvez căsnicia, soțul meu a cerut divorțul din cauza micii neînțelegeri în care am avut-o În ultimele luni, nu mi-am dorit niciodată asta. pentru că îmi iubesc atât de mult soțul și toată investiția noastră a fost o asociere în comun și nu vreau să fiu departe de familia mea și de cei doi copii drăguți ai mei. Prietena mea mi-a povestit despre DR DAWN ACUNA și despre cum a ajutat-o ​​cu problemele ei conjugale, așa că a trebuit să-l contactez pentru că vreau să-l opresc pe soțul meu să-și completeze scrisoarea de divorț și vreau să-mi țin familia unită și, după ce am contactat-o. , mi s-a spus ce sa fac si cand urma sa incep sa vad rezultatul, am facut cum mi-a spus DR DAWN ACUNA si dupa cateva zile m-a sunat sotul meu si a inceput sa-si ceara scuze si totul a fost un vis pentru mine si traim cu totii. din nou fericiți împreună datorită DR DAWN ACUNA. Contactați-o astăzi ajutor prin.
    *Dacă vrei liniște în casa ta.
    *Dacă vrei să te reîntâlnești cu soțul tău.
    *Dacă vrei o căsnicie frumoasă.
    *Daca vrei sa ramai insarcinata.
    *Dacă doriți să opriți avortul spontan.
    *Dacă vrei o vrajă de noroc.
    *Dacă doriți să vă îndepliniți dorințele.
    Si etc,
    Scrie-i Whatsapp: {+2348032246310}
    E-mail: { dawnacuna314@gmail.com }

    RăspundețiȘtergere